Własny biznes

5 powodów, dla których warto prowadzić bloga, jeśli uczysz angielskiego

Kiedy dwa lata temu zakładałam tego bloga, nie przyszło mi nawet do głowy, że zdobędzie on taką popularność, jaką cieszy się obecnie. Czytelników i subskrybentów sukcesywnie przybywa, a liczba wyświetleń w miesiącu sięga już niemal 30 tysięcy! Pisząc te słowa czuję niesamowitą satysfakcję zwłaszcza, że jeszcze kilka miesięcy temu nawet nie śniłam o takich wynikach. Również dlatego, że na samym początku mojego blogowania, mimo przyjemności jaką sprawiało mi pisanie, nie do końca jeszcze „czułam” tą formę przekazu.

Tak naprawdę muszę się przyznać, że to w zasadzie mój partner namówił mnie do pisania tego bloga. To on pierwszy podsunął mi pomysł dzielenia się moją wiedzą i pomysłami w takiej formie mimo, że ja sama nie byłam jeszcze do tego ostatecznie przekonana. Oczywiście towarzyszyło mi mnóstwo wątpliwości związanych z blogowaniem jak np. wybór tematów, które mogłyby zainteresować szersze grono odbiorców czy częstotliwość umieszczania postów, a pytania w stylu: „czy ktoś to w ogóle będzie czytał?” zadawałam sobie za każdym razem po publikacji nowego wpisu. Wkrótce okazało się jednak, że moje obawy były całkowicie bezpodstawne, a na blogu przybywało pozytywnych komentarzy. Teraz śmiało mogę powiedzieć, że pisanie o różnych aspektach nauki i nauczania angielskiego oraz kontakt z czytelnikami sprawiają mi olbrzymią frajdę:)

Z perspektywy tych dwóch lat mogę również powiedzieć, że blog stanowi dla mnie nie tylko przestrzeń w sieci, gdzie mogę podzielić się z innymi swoimi przemyśleniami, ale również nieocenioną pomoc w kreowaniu marki osobistej, jaką jest Trener Języka Angielskiego. W tej chwili to właśnie blog, a nie strona internetowa z moją ofertą, przyciągają najwięcej potencjalnych klientów – obecnie statystyki wizyt na blogu są kilkukrotnie wyższe. To z kolei pozwala mi sądzić, że rozwijanie bloga o tematyce edukacyjnej ma w przyszłości spory potencjał i z pewnością warto inwestować swój czas w tworzenie tu atrakcyjnych treści związanych z nauką i nauczaniem języka angielskiego.

Po tych dwóch latach uświadomiłam sobie również, że pisanie bloga samo w sobie może mieć dla nas – lektorów bardzo pozytywny wpływ na to, jak jesteśmy postrzegani zarówno przez naszych obecnych, jak i potencjalnych słuchaczy. Poniżej przedstawiam Wam 5 powodów, dla których warto zastanowić się nad pisaniem bloga, jeśli działacie w branży edukacyjnej. 

Jeśli więc od jakiegoś czas myślisz nad stworzeniem swojego miejsca w sieci, ale wciąż wahasz się czy jest to dobry pomysł, to być może poniższa lista Cię do tego przekona:)

#1. Systematyzacja wiedzy i rozwój osobisty

Pisząc bloga przede wszystkim porządkujesz swoją wiedzę, tym bardziej jeśli jest to blog edukacyjny. Kiedy czytam swoje pierwsze posty pisane nieco jeszcze sztywnym językiem, widzę jak mój styl ewoluował na przestrzeni tych kilkunastu miesięcy i o ile swobodniej tworzy mi się teraz treści. Pisanie artykułów pomaga w gromadzeniu wszystkich pomysłów np. dotyczących prowadzenia zajęć, których każdy lektor ma przecież mnóstwo, w jednym miejscu. Regularne przelewanie swoich przemyśleń na wirtualną kartkę nie tylko bardzo porządkuje głowę na co dzień, ale pozwala również obserwować nasz lektorski warsztat z innej perspektywy. Niejednokrotnie staram się czytać swoje archiwalne wpisy z pewną dozą krytyki – z punktu widzenia przeciętnego czytelnika czy też ucznia. Moim zdaniem pozwala to spojrzeć na swoje umiejętności i doświadczenie z dystansu.

#2 Doskonałe narzędzie promocji

Blogowanie to idealne (i darmowe!) narzędzie marketingowe, które może stać się Twoim głównym kanałem przyciągającym słuchaczy. Ma to istotne znaczenie zwłaszcza dla tych z Was, którzy prowadzą działalność gospodarczą i dla których docieranie z ofertą do klientów jest szczególnie ważne. Posiadanie bloga nie tylko wyróżni Was z tłumu, ale również pozwoli zapoznać się innym z Waszymi metodami nauczania, sposobem prowadzenia zajęć i osobowością. Dzięki blogowaniu, stajecie się dla słuchacza lektorem z krwi i kości, pokazując jednocześnie, że nauczanie angielskiego jest dla Was przede wszystkim pasją. Jak wspominałam powyżej, obecnie blog generuje w moim przypadku najwięcej zapytań o ofertę zajęć i to dzięki niemu (a nie stronie internetowej czy marketingowi szeptanemu) nie muszę się już zupełnie martwić o pozyskiwanie klientów. Gra jest więc moim zdaniem warta świeczki.

#3 Budowanie relacji ze słuchaczami

Prowadząc bloga masz rewelacyjną okazję na to, aby utrzymywać kontakt ze swoimi słuchaczami poza klasą i na zawiązanie społeczności skupionej wokół nauki języka angielskiego. O ile łatwiej przecież motywować się w grupie, niż samemu:) Ponadto taka społeczność naturalnie tworzy środowisko do wymiany opinii i budowania relacji nauczyciel – uczeń. Informacja zwrotna, jaką dostajesz od swoich czytelników pozwala na poznanie nastrojów wśród odbiorców Twojego bloga, a komentarze i dyskusje pomagają budować z nimi relacje. Podczas moich zajęć regularnie zachęcam do odwiedzania swojego bloga i szukania na nim inspiracji do nauki. Korzystam też z materiałów czy linków tam publikowanych, a nawet odsyłam do lektury niektórych artykułów w ramach pracy domowej:) Dzięki temu mam wrażenie, że zarówno informacje, jakie przekazuję moim słuchaczom, jak i mój wizerunek są spójne z tym, co dzieje się podczas lekcji.

#4 Wymiana doświadczeń z innymi blogerami językowymi

Pisząc bloga masz okazję zapoznać się z innymi osobami działającymi w branży edukacyjnej i szansę czegoś się od nich nauczyć. W poszukiwaniu pomysłów na urozmaicenie zajęć, bardzo często zaglądam na blogi innych lektorów, nie tylko tych uczących angielskiego. Lubię podglądać jak radzą sobie w blogosferze, korzystam z udostępnianych przez nich materiałów i staram się również brać udział w dyskusjach. Doświadczenia innych lektorów są niezwykle pomocne i stanowią zarówno językową skarbnicę wiedzy, jak i źródło inspiracji, kiedy własnej brakuje;)

#5 Dzielenie się swoją pasją i bycie na bieżąco

Blog pozwala również na swobodne dzielenie się z innymi swoją pasją. Jeśli czujesz, że masz głowę pełną pomysłów i chcesz, żeby inni mogli korzystać z Twojej wiedzy, nie ma chyba lepszego sposobu:) Poza tym szukając koncepcji do nowych wpisów na bloga, chcąc nie chcąc motywujesz się do bycia na bieżąco z nowinkami z branży. Przeglądając wpisy innych blogerów, czytając artykuły dotyczące nauczania języków obcych ciągle się rozwijasz i nie pozostajesz w tyle.

Mam nadzieję, że powyższe punkty choć trochę zachęciły Cię do założenia bloga:) Od strony technicznej jest to bardzo proste – wystarczy skorzystać z darmowych portali np. WordPress, Blogspot czy Blog.pl. Osobiście polecam tą pierwszą platformę, przede wszystkim ze względu na stronę wizualną – dostępne tam szablony są niezwykle intuicyjne, przejrzyste i zwyczajnie atrakcyjniejsze graficznie niż gdzie indziej.

Oczywiście pragnę jednocześnie zaznaczyć, że prowadzenie bloga nie przyniesie żadnych korzyści, jeśli nie będzie regularne. Publikowanie postów kilka razy w miesiącu, to absolutne minimum, żeby konsekwentnie zwiększać zasięg i utrzymywać zainteresowanie czytelników.

Dajcie znać, czy myśleliście ostatnio nad założeniem swojego bloga językowego? Jeśli natomiast możecie się już takim pochwalić, to podzielcie się proszę w komentarzu linkiem do niego – zarówno ja, jak i szanowni Czytelnicy tego bloga na pewno chętnie skorzystają z dodatkowych źródeł inspiracji:)