Własny biznes

Co wrzucać w koszty przy jednoosobowej firmie

co wrzucać w koszty

Jeśli prowadzicie jednoosobową działalność gospodarczą, to prawdopodobnie jak większość mikroprzedsiębiorców borykacie się z comiesięcznymi opłatami, a może nawet dziesiąty i dwudziesty dzień każdego miesiąca macie zaznaczony w kalendarzu na czerwono;) Płacenie podatku dochodowego zaboli zdecydowanie mniej, jeśli zaczniecie częściej zastanawiać się nad tym, co można wliczyć w koszty prowadzenia Waszych działalności. Im ta kwota będzie wyższa, tym mniej będzie należało się później fiskusowi i wysokość podatku obniży się. Do takiej sytuacji warto dążyć jak najczęściej, zwłaszcza w przypadku jednoosobowych działalności i osób, które płacą tzw. duży ZUS.

Co w takim razie może być kosztem uzyskania przychodu? Najprościej rzecz ujmując są to wszystkie wydatki bezpośrednio związane z prowadzeniem działalności i udokumentowane rachunkiem lub fakturą VAT. Poniżej znajdziecie listę takich wydatków, które zwykle ponosi lektor – właściciel jednoosobowej firmy zajmującej się nauczaniem języków obcych. Zwróćcie uwagę na to, że część z tych punktów nie jest taka oczywista i być może do tej pory nie zdawaliście sobie sprawy, że podobne wydatki można spokojnie zaliczać do kosztów prowadzenia swojej działalności.

Dodam jeszcze, że naprawdę warto zainwestować i postawić na dobre biuro rachunkowe. W razie jakichkolwiek wątpliwości księgowa pomoże ustalić, czy dany wydatek faktycznie można wrzucić w koszty naszej działalności, czy też nie. Ja korzystam z usług biura rachunkowego od samego początku i dzięki temu udało mi się uniknąć wielu błędów. Pisałam o tym już wcześniej, ale wspomnę jeszcze raz – dobra księgowa jest naprawdę niezastąpiona…zwłaszcza że taką usługę również możemy sobie co miesiąc wrzucać w koszty.

Oto wydatki, na które warto zwrócić szczególną uwagę:

KOSZTY STAŁE

  • czynsz – jeśli wynajmujecie całe pomieszczenie; jeśli uczycie w domu – proporcjonalną kwotę czynszu za wydzieloną przestrzeń, gdzie prowadzicie zajęcia. Najłatwiej oczywiście, jeśli jest to osobny pokój.

    Minusem tego rozwiązania niestety jest konieczność zgłoszenia miejsca wykonywania działalności do gminy, co automatycznie podniesie podatek od nieruchomości.

  • rachunek za internet i telefon, jeśli zarejestrowane są na firmę

  • opłata za usługi biura księgowego

  • samochód – zarówno jego zakup, jak i późniejsze koszty użytkowania

  • paliwo

    PRASA/KSIĄŻKI

  • prasa branżowa (także prenumeraty)

  • książki metodyczne

  • książki w języku obcym, którego uczycie

  • podręczniki, zestawy lektorskie, płyty CD/DVD, słowniki i wszelkiego rodzaju pomoce dydaktyczne

EDUKACJA

  • szkolenia i konferencje branżowe; jeśli odbywają się w innym mieście – również koszty przejazdu i ewentualnego zakwaterowania 

  • studia podyplomowe i kursy specjalistyczne związane z edukacją/językami itp.

DZIAŁANIA PROMOCYJNE

  • reklama na Facebooku – jeśli promujesz swoje usługi na Facebooku, to również stanowi koszt uzyskania przychodu. Jak pobrać fakturę VAT za reklamę? Wystarczy wejść w Ad Managera, wybrać zakładkę Billing & Payment Methods, a później na dole strony wybrać interesujący nas okres i kliknąć Download pdf. Istnieje opcja pobrania podsumowania wszystkich poniesionych kosztów lub faktur za poszczególne miesiące.

  • projekt strony internetowej, hosting, zakup domeny

  • zakup gadżetów firmowych

  • okazjonalne prezenty dla uczniów np. z okazji świąt czy zakończenia roku szkolnego, jeśli macie w zwyczaju je kupować

MEBLE I DEKORACJE

  • meble biurowe – krzesła, biurka, komody itp. i akcesoria, takie jak np. mata pod biurko zapobiegająca rysowaniu podłogi

  • ramy i antyramy oraz plakaty – jeśli zostały wykorzystane do dekoracji sali lekcyjnej

SPRZĘT

  • komputer, akcesoria komputerowe (myszka, podkładka, słuchawki, kabelki) oraz oprogramowanie

  • telefon komórkowy i akcesoria (np. case na telefon, szkiełko ochronne)

  • aparat fotograficzny – jeśli używany jest np. do robienia zdjęć na firmowego bloga 

  • ekspres do kawy
  • inne sprzęty: drukarka, kserokopiarka (+ tonery), telewizor oraz np. koszty ich leasingowania

  • tablica suchościeralna i interaktywna

ARTYKUŁY PAPIERNICZE

  • wszelkie artykuły papiernicze i biurowe

  • pieczątka firmowa

  • gadżety związane z prowadzeniem zajęć – np. gry językowe. Jeśli na lekcjach korzystacie z niestandardowych rekwizytów, a w razie ewentualnej kontroli jesteście w stanie wytłumaczyć, do czego ich na lekcji używacie i dlaczego są niezbędne, to również możecie je wrzucić w koszty

    ARTYKUŁY SPOŻYWCZE & CHEMIA

  • kawa, herbata, słodycze lub inne produkty, którymi częstujecie swoich słuchaczy

  • woda
  • środki czystości

    KOMUNIKACJA I PODRÓŻE

  • bilet komunikacji miejskiej

  • bilety lotnicze – ja np. wrzucam w koszty bilety do Londynu

Jak widać jest tego całkiem sporo, a jestem pewna, że nie każdy wie o wszystkich tych punktach. Jeśli dopiero rozpoczynacie prowadzenie działalności, to na początku na pewno trudno się Wam będzie przyzwyczaić do brania różnych rzeczy na firmę. Po jakimś czasie jednak staje się to na tyle automatyczne, że nie stanowi już większego problemu. Na wszelki wypadek polecam Wam mieć swój numer NIP zawsze przy sobie (jeśli nie znacie go na pamięć), żeby w razie czego zawsze móc poprosić o wystawienie faktury.

Jeśli nie jesteście pewni, czy daną rzecz czy usługę możecie wrzucić w koszty, polecam branie faktury mimo wszystko, a później odesłanie jej do Waszego biura rachunkowego. Tam już księgowa się wszystkim zajmie i zadecyduje za Was. Przyznam szczerze, że bardzo długo wyrabiałam w sobie ten nawyk i dzięki temu wiele okazji do obniżenia podstawy opodatkowania przeszło mi koło nosa. Ale jak to zwykle bywa – człowiek uczy się na błędach i teraz całkiem nieźle już się w tych sprawach orientuję:)

Mam nadzieję, że powyższa lista się Wam przyda i że udało mi się wymienić wszystko;) Gdybym jednak o czymś istotnym zapomniała, proszę dajcie mi znać w komentarzach na dole.