Strefa Lektora

Zalety zajęć 1-1

Moją przygodę z uczeniem języka angielskiego zaczęłam już przeszło 8 lat temu. Przez ten czas miałam okazję uczyć praktycznie wszystkie grupy wiekowe, na każdym poziomie zaawansowania. W miarę jak zdobywałam doświadczenie w klasie, zmieniały się również moje preferencje dotyczące prowadzenia zajęć oraz ich trybu. Teraz z czystym sumieniem mogę stwierdzić, że formą która najbardziej mi odpowiada i jest jednocześnie najbardziej satysfakcjonująca są lekcje indywidualne 1-na-1. Im dłużej uczyłam w ten sposób, tym bardziej mi się to podobało, aż stało się moim ulubionym sposobem przekazywania wiedzy:) Oczywiście zajęcia indywidualne bardzo różnią się od zajęć grupowych i oba tryby nauki mają swoje wady i zalety. Jednak lekcje 1-1 posiadają pewną cechę, która zdecydowanie działa na ich korzyść – dają możliwość ułożenia indywidualnego, spersonalizowanego planu nauczania, który odpowiednio wdrożony może dać rewelacyjne rezultaty, według mnie znacznie lepsze od efektów zwykle osiąganych na zajęciach grupowych np. w szkołach językowych. Jakie są więc inne zalety takich zajęć patrząc z perspektywy doświadczonego lektora?:)

  1. Pełna dowolność w doborze materiałów w zależności od zainteresowań i oczekiwań ucznia, co zwiększa motywację do nauki

  2. Możliwość wprowadzania spontanicznych zmian czy korekty planu lekcji w ostatniej chwili

  3. Reagowanie na potrzeby ucznia od razu – w końcu tylko jedna osoba jest w centrum naszej uwagi:)

  4. Zero problemów z dyscypliną;)

  5. Możliwość monitorowania postępów ucznia z lekcji na lekcję i wprowadzanie niezbędnych modyfikacji o ile to potrzebne

  6. Możliwość dostosowania się do tempa, w jakim dany uczeń przyswaja wiedzę; brak konieczności sztywnego trzymania się syllabusa

  7. Omawianie danego zagadnienia nawet przez kilka lekcji jeśli zajdzie taka potrzeba

  8. Pracowanie na materiałach przyniesionych przez ucznia – artykułach, prezentacjach, emailach itd., z którymi potrzebuje pomocy np. w pracy

  9. Miła, bezstresowa atmosfera, która sprawia, że zajęcia upływają szybciej:)

  10. Elastyczność w stosunku do godzin zajęć, jak i ich długości.

  11. Skupienie się na danym zagadnieniu, które sprawia trudność bez obawy, że reszta klasy zacznie marudzić:)

  12. Brak problemów z dostosowywaniem materiałów do różnych umiejętności prezentowanych przez poszczególne osoby w klasie. W zamian dostajemy jednego ucznia, którego umiejętności znamy dogłębnie, a nie wyrywkowo.

  13. Uczeń jest odpowiedzialny za zajęcia w takim samym stopniu jak lektor – większa odpowiedzialność to większa motywacja!

  14. Jeżeli jakieś materiały okazują się niewypałem podczas zajęć – mogę je swobodnie zmienić na inne bez dezorganizowania lekcji, co miałoby miejsce podczas zajęć grupowych

Z pewnością zajęcia 1-1 są mniej wymagające pod względem fizycznym dla nauczyciela, jednak również i one wymagają dużej organizacji, dyscypliny, a przede wszystkim analizy potrzeb ucznia i ustalonego planu działania. Żadne, nawet najbardziej absorbujące zajęcia nie będą efektywne, jeśli będą prowadzone chaotycznie.

Ciekawa jestem jaki tryb zajęć Wam odpowiada najbardziej:) Komentarze zarówno od uczących się, jak i lektorów mile widziane:)